CM-43 "LES MEG"
Oppdatert 15.06.2012
Spørsmål og kommentarer kan sendes per epost
Modellen er ikke "et leketøy" og skal behandles deretter
Løftepunkter: Løft modellen ved å
gripe med begge henders tommel + pekefinger over snutene
og rundt nedre kant av overdelen (mellom plogskjørt og stigtrinn)
NB! Motorromsgitterne er svært filigrane - unngå å trykke disse inn NB!
Minste radius for problemfri kjøring: 35 cm
Den nye koplingskroken er av stål og kan etterjusteres ved behov (liten nebbtang)
Frontgitterne kan ikke demonteres
Buffere/bufferplater,
stigtrinn (sorte)
og tanker/batterikasser er limt med epoxy-lim
Ved uhell/etterliming: Bruk 2-komponent epoxylim (Araldit o.l.)
Stigtrinn og speil kan etterjusteres (ikke for hardt)
Demontering av
lokkassen:
Skru ut den lille skruen mellom bufferne i lokende 2
Trekk varsomt ut skrukoplingen i lokende 1 med en liten
nebbtang
Legg modellen på et mykt underlag med hjulene opp
Skru av boggirammene
Dra forsiktig i en boggi til understellet frigjøres
(kan sitte litt trangt - unngå
helst bruk av verktøy)
Tilbakemontering:
Skru forsiktig den lille skruen på plass - dra ikke hardt til
(ødelegger gjengene)
Skyv skrukoplingen langsomt på plass med nebbtangen
Treskrin
medfølger (innvendig emb.
medfølger ikke)
Opprinnelig var
dette tenkt som modelleske for CM-43,
men vi fant ut at Märklins original-emballasje fungerer best
under transport
For oppbevaring hjemme hos deg kan treskrinet brukes med litt
skumgummi/bobleplast
”KJØREREGLER”
Drivverket
er ikke innkjørt og kan ha godt av en
myk start:
La loket kjøre noen minutter i hver retning noen ganger
Sjekk at det fortsatt er litt olje på synlige tannhjul
Kjør uten ekstra belastning (vogner, stigninger) den første
tiden
Drivverk er
smurt opp, men tørker ut med tiden
Bruk urmakerfett hvis mulig,
evt. symaskinolje
Rengjøring
Bruk teknisk sprit
e.l. (ikke white spirit)og bomullspinner
Hjulbaner
er kritiske for et godt strømopptak
Husk også baksiden
av hjul for
strømopptak (likestrømsutførelse)
SPESIELT FOR MÄRKLIN DRIV
Märklin motororer har et "smørehull":
Hvis dette stedet går tørt, vil motoren "hyle" og kanskje låse seg helt
Napp ut skumgummibiten med en liten pinsett
Sjekk at det ikke er tørt, etterfyll med fett eller olje
Husk å sette skumgummibiten på plass igjen
Märklin
motorer kan låse seg helt - et kjent
Märklin-fenomen
Hvis modellen ikke
kjøres av og til kan ankeret låse seg fullstendig
Start med å sjekke smørehullet
I verste fall må motoren demonteres og skrus sammen igjen
Det er m.a.o. egentlig ingen fordel at modellen blir brukt sjelden
SPESIELT FOR ”SX SUPERDRIV”
Innkjøringsperiode - uten belastning (vogner/stigninger)
Kjørehastigheten er nedskalert til troverdig nivå (en tilvenningssak)
Akselerasjonen er svært realistisk, men kanskje uvant "treg" (altså realistisk)
Loket fortsetter å rulle
etter at kjørestrømmen er brutt
Det er ikke anbefalt å endre kjøreretning før loket står helt
stille!
Ved lav kjørespenning
vil loket stå stille med motoren i gang og med lys i lyktene
Dette sliter minimalt på systemet og er en trivelig
tilleggseffekt
Pga. økt motstand i kurver er loket noe tregere å starte på slike steder
Smøring av
kardangkopling (venstre pil)
På en tynn papirremse legges en dråpe olje
Før remsen inn mellom klokken og sentrifugalhjulet som vist
Drei litt med fingeren på det store svinghjulet
NB! Hvis kardangkoplingen går tørr vil slitasjen på delene
øke, og noe "hyling" kan oppstå
TIPS: Ved moderat bruk vil det være nok med en årlig sjekk
Smøring av gearboks
(høyre pil)
Gearboksens
tannhjul er synlige sett ovenfra
Med en liten trepinne legges på litt fett/olje ved behov
Et par små råd til
slutt:
Støvtørking av modellen bør skje med myk, bred pensel - ikke
med klut
Rens alltid hjulbanene før kjøring hvis loket har urørt stått
en tid ("skitt kommer av seg selv")
For Märklin originale reservedeler henvises til din
Märklin-forhandler
”ModellFortegnelsen”:
Omtale av modellen kommer i MF-O 2012 (aug. 2012)