Bjørn Bratz står bak
Norgeshistoriens største produksjon av norske jernbanemodeller framstilt
i Norge. Fra virksomheten hjemme i Ås (men postadresse Ski) like utenfor Oslo skjer både
produksjon og salg.
Firmaet Collector Model ble grunnlagt i 1983, med en meget beskjeden
produksjon, utført på deltid ved siden av rektorjobben ved ny barneskole
i Oppegård. Den aller første "ur-modellen" var en losjivogn, med
vognkasse håndlaget i tre. Allerede året etter økte produksjonen
voldsomt, slik at det fra 1. mars 1986 (du husker dagen da Olof Palme
ble skutt?) ble satset på heltid. Og her er det snakk om virkelig
heltid, fra morgen til kveld, 7 dager i uka, så og si hele året.
Samme år, altså 1986, ble den første HJul-Messen arrangert i Ski, med
presentasjon av den første MesseModellen, som for øvrig var en godsvogn
med 2 kulerunde beholdere for transport av flytende vare. Vognen fikk
umiddelbart tilnavnet "Anita Ekberg", men den kunne jo like gjerne vært
kalt Dolly Parton i våre dager ...
MesseModellen, som i mange år utkom like før jul, var hemmelig helt til
den ble avslørt på HJul-Messen i desember. Etter at HJul-Messene ble
borte, har tradisjonen med ”MesseModeller” likevel blitt opprettholdt,
om enn ikke lenger hvert eneste år. Flere av våre trofaste kunder har en komplett
rekke av disse ekstra fine modellene i sin samling. I årene 1986 til og
med 1999 utkom MesseModellen årlig, og i tillegg ble det levert 3
utgaver på 2000-tallet, totalt 17 ulike MesseModeller.
Den første limiterte serie utkom i 1985, det var en modell av en
motorisert elrevisjonsvogn, produsert i kun 20 eks. Økende samlerverdi
har ført til at man i dag må opp i det 3-dobbelte på det åpne markedet
for - om mulig - å sikre seg et eksemplar av denne.
De aller fleste modeller fra CM er i skala 1:87 (H0). Den første N-skala
modellen (1:160) så dagens lys i 1986, det var en modell av en s.k.
bunntømmingsvogn (internvogn hos NSB). N-skala produksjonen ble seinere
nedlagt.
Samme år kom den aller første storselgeren, norsk sovevogn i
TeakStruktur lakkering. Sammen med liknende sittevogner og post-,
reisegods- og spisevognene utgjør denne
produksjonen nærmere et tre tusen eksemplarer. Og det bare fortsatte, helt
fram til 2007, da denne produksjonen ble sluttført med en ”CLASSIC”
serie.
CM har også samarbeidet med giganten MÄRKLIN i Tyskland. Dette skjedde
første gang i 1986, i og med utgivelsen av en tankvogn fra "Norsk
Hydro", produsert i engangsserie på 500 eks. Senere er det også levert
en annen tankvogn med påskrift "Felleskjøpet" (1.000 eks.).
Det første nr. av kundebladet "StoppForTog" utkom i januar 1987. I mange
år har den utkommet regelmessig 4 nr/år, seinere 5 nr/år. I SFT kan
man lese om alle planlagte prosjekter, samt motta en rekke
spesialtilbud. Den kanskje største fordelen med kundebladet er nok
likevel at man kan få reservert et eksemplar av en kommende modell før
hele serien er bortbestilt. Etterspørselen er etter hvert så stor at CM
ikke rekker å annonsere sine nyheter i vanlige annonser i fagpressen. "StoppForTog"
utkom med stort jubileums-nummer 1. februar 1997. Bladet utkom med sitt
første fullfarge-nr. i november 1998. Fra 2008 legges bladet ut digitalt
på nettet, med hele 7 nr/år. I tillegg kommer det kjente og kjære
HJ-ul-nummeret i desember - fortsatt på papir!
Året 1988 huskes for lanseringen av Superdriv for "Nohab'en", dvs. det
norske dieselloket Di.3 i modell. Her er det kjøremuligheter som ingen annen lokmodell
kan vise maken til, bl.a. ytterst naturtro kjøring med lang
utrulling, samt muligheter for å la loket stå helt stille med motoren i
gang - og med simulert diesellyd på toppen - alt sammen er rein
finmekanikk, ingen elektronikk!
CMs første - og hittil eneste - komplette byggesett utkom 1990 med en
supermodell av gamle Årnes stasjon på Kongsvingerbanen, med byggedeler
av tre, messing og hvittmetall. Modellen var i eksakt skala 1:87, i
motsetning til det aller meste annet av husmodeller på markedet, som
vanligvis er i skala ca. 1:100 eller 1:120.
Den første scratchbygde messingvognen utkom i 1994, en modell av Norsk
Jernbaneklubbs kombinerte person- og konduktørvogn, nr. 548. Den ble
utgitt i forbindelse med NJKs 10 års jubileum.
Samme år ble ModellFortegnelsen født, et stort oppslagsverk over norske
jernbanemodeller utgitt av CM siden starten i 1983. Katalogen, som er
tilbakeskuende, er muligens "verdens største" i sitt slag, med flere
hundre sider spekket med info om forbilder og modeller.
En nyhet i 1998 var bildeserien Nostalgia, som besto av
originaltregninger av togtegneren Geir-Widar Langård. Tegningene var i
A4 format og gjengitt i fullfarge. Samtlige ga nostalgiske tilbakeblikk
på svunne tider i norsk jernbanehistorie.
Året 2002 kommer til å stå som en milepæl i CMs historikk.
Modellverkstedet ble fullstendig pusset opp og nyinnredet, og nytt
produksjonsutstyr ble anskaffet. Anstrengelsene ble kronet med CMs aller
første 100% egenproduserte messingmodell, NJKs restaureringsobjekt på
Hamar stasjon, fhv. postvogn 18107. Alt er utført innen husets vegger,
fra første skisse, videre til CAD og PC, film og etsing i messing fram
til fullt ferdig bygget modell.
I alt ble det i løpet av CM's historie
produsert 12.700 modeller, fordelt på 668 serier! Den største
enkeltserien bestod av 522 eks., det var bunntømmingsvognen CM-23.
Antallet "trevogner" (sitte- og sovevogner) ble det laget i alt 1.734
stk av - og da har vi ikke tatt med alle post-, reisegods- og
spisevognene... En annen populær modellserie var CM-67 (skyvedørsvognen
Hbikks) som oppnådde 422 stk i hele 45 ulike utførelser. For å tilfredsstille
etterspørselen etter litt enklere/rimelige modeller startet CM opp med
den s.k. 1000-serien, her ble det levert i alt 3.964 stk i 140 ulike
varianter.
Nærmere tretti års intens innsats med maksimal modellproduksjon har
tæret på kreftene. Høsten 2010 ble det besluttet å avvikle Collector Model. Formelt
oppåhørte CM per 31.12.2011, men leveranse av den siste
modellserien skjedde våren 2012.
Det har vært noen fantastiske år! |